عمران و معماری
civil & Architecture
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عمران و معماری civil & Architecture و آدرس farhadaghababaee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





مدرنیسم

Modo لغت مدرنيسم با ريشه يوناني، نخستين بار، قرن ششم ميلادي از كلمه

يعني تازگي استخراج شد و در نهايت به معناي تازگي به كار رفت. لغت مدرنوس، مربوط به آثار هنرمنداني مي شد كه به شكلي نو و بدون توجه به سابقه هنري با خلاقيت هاي تازه، آثار جديدي را خلق مي كردند

با پایان جنگ جهانی دوم و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت. لذا استفاده از تکنولوژی روز، مصالح مدرن، پیش ساختگی، عملکرد گرائی و دوری از سبک های پر زرق و برق تاریخی مورد توجه قرار گرفت. در این دوره معماری مدرن به عنوان تنها سبک مهم و آوانگارد در غرب مطرح شد و دامنه نفوذ آن به صورت یک سبک جهانی در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت.

معماری مدرن، اعتقاد شدیداً قدرت یافته به ترقی خواهی صنعت است و ترجمان اش به سبک بین المللی خاص و سفید(یا حداقل زیبایی ماشینی)با هدف دگرگون ساختن جامعه هم در حساسیت اش و هم در ساختار اجتماعی اش.

می توان مدرنیسم را نخستین واکنش فکری بزرگ نسبت به بحران اجتماعی و فروپاشی دین مشترک دانست.

آغاز مدرنیسم از رئالیسم یا مکتب شیکاگو می باشد که به راسیونالیسم(سبک جهانی) و بعد با هاواس و سپس به آن چیزی که ما مدرنیسم می نامیم ختم می شود، که این دوره را در بر می گیرد.


موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ،
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 23 بهمن 1392 ] [ 21:41 ] [ farhad ]

امپراطوری روم ؛ افسانه یا واقعیت

امپراطوری بزرگ روم بر بازمانده های تمدن بزرگ یونان بنا شد. پس بی جهت نیست که روم در ابتدا تجلی گاه تمدن یونان بود. جامعه رومی بر اساس طبقات کاملاً مجزا سازماندهی شده بود. این تقسیم بندی جامعه در ابتدای تاریخ روم، در حدود قرن ششم قبل از میلاد آغاز گردید. صاحب امتیاز ترین و قدرتمندترین شهروندان رومی اشراف بودند. بسیاری از اشراف از نوادگان مالکین ثروتمند زمین و خانواده های سیاستمداران انتخاب می‌شدند. سناتورهایی که بر روم حکومت کردند، از خانواده های اشراف ثروتمند بودند. در طبقه اجتماعی بعدی، اسب سوارها (اعضاء گارد سلطنتی) قرار داشتند. این گروه غالبا تجار ثروتمند یا صرافان (بانکداران) بودند. بسیاری از افراد در ارتش روم با دوایر دولتی اجرایی آن خدمت کردند.


موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ،
ادامه مطلب
[ دو شنبه 21 بهمن 1392 ] [ 13:52 ] [ farhad ]

بسم الله الرحمان الرحیم

 

فاصله زمانی بین قرن دوازدهم تا اوایل قرن شانزدهم را اصطلاحاً هنرگوتیک می نامند.درسده هفدهم این سبک را با لحنی تحقیر آمیزبه گوت ها (Goths)- یکی از اقوام بربر اروپایی – نسبت دادند. هنر گوتیک از فرانسه آغاز شد و به انگلستان و آلمان و اسپانیا راه یافت . در آغاز دوره ی گوتیک ، یعنی در حدود سال 1150 میلادی ، ناحیه ای که گاهواره ی پرورش هنر گوتیک قرار گرفت، منحصر و محدود بود به ایالت ایل دو فرانس – یعنی شهر پاریس و حومه ی آن – که قلمرو خاص پادشاهان فرانسه شمرده می شد  البته لازم به یادآوری است که شکل گیری معماری گوتیک فرانسه ، ریشه در معماری انگلستان دوره ی رومانسک داشت. واژه گوتیک نخست در مورد هنر معماری به کار رفت و در آن هنر بود که خصوصیات شیوه ی مذکور به خوبی بازشناخته شد. فقط در یکصد سال اخیر بوده که بحث در باره ی پیکر تراشی و نقاشی گوتیک نیز متداول گردیده است. کارشناس های تاریخ معماری مدرن در تقابل با دیدگاه ساده ای که در گذشته وجود داشت ، تعابیر پیچیده  و سردرگم کننده ای از معماری گوتیک به وجود آورده اند. به طور کلی سه رویکرد غالب حاکم است: رویکرد  سازه ای ، ظرافت بصری و سمبلیک .


موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ،
ادامه مطلب
[ دو شنبه 21 بهمن 1392 ] [ 13:33 ] [ farhad ]

ویلا ساووی

مقدمه:

بسیاری از نمونه های آوانگارد معماری مدرن از جمله «ویلا ساوای» لوکوربوزیه یا «فارنس ورث» میس وندر روهه، علاوه بر اینکه نماد معماری مدرن هستند به الگو های کار بردی در عرصه جهانی تبدیل شدند. مساله ای که این نمونه ها را شا خصیت می بخشد تجلی روح زمانه ای است که در آن دوران ساخته شده اند و وابستگی خاصی به زمینه های فرهنگی موجود در آنها دیده نمی شود. این معماران بر اساس زمان و تفکر طراحی کرده اند، نه بر اساس فرهنگ و مکان و دغدغه اصلی آنها ایجاد منبعی برای تاکید بر نقض الگو های تاریخگرایانه بوده اند. 


موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ،
ادامه مطلب
[ جمعه 18 بهمن 1392 ] [ 22:44 ] [ farhad ]

 معماري ديكانستراكشنو فولدينگ


مقدمه

در بررسي آثار معماري در ادوار مختلف تاريخ مي‌توان به رابطه‌ي مستقيم و عميق بين نحوه‌ي نگرش و ايدئولوژي بشر نسبت به هستي و اعتقادات او و به طور كلي آن چه را فرهنگ مي‌ناميم و آنچه كه به عنوان اثر معماري عرضه مي‌نمايد پي برد.
به اين معني كه نحوه ی تفكر و تفسيرانسان از هستي در شكل‌گيري معماري او به شدت تأثيرگذار بوده است. به عبارت ديگر آن چه به عنوان كالبد معماري شكل مي‌گيرد، متأثر از كيفيات روحي است، كه خالق آن اثر مدنظر داشته است درست به مثابه‌ي نقاشي كودكي كه از روي آن مي‌توان به نحوه تفكر و حالات رواني كودك در هنگام خلق نقاشي‌اش پي برد.


موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ،
ادامه مطلب
[ جمعه 18 بهمن 1392 ] [ 22:35 ] [ farhad ]


موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ،
[ چهار شنبه 16 بهمن 1392 ] [ 19:15 ] [ farhad ]

معماری باروک

ويژگيهاي هنر باروك تاكيد مجدد بر عظمت بناها –ادامه استفاده از فرمهاي كلاسيك همانند دوره ي رونسانس –استفاده ي شديد از تزئينات و باب شدن مجدد آنها استفاده ي افراطي از علوم در هنرها با هدف تسلط بر انسان

مانند ميدان مقابل كليساي سن پيترو كه به دليل وسعت بسيار زياد و ارتفاع بسيار زياد كليسا.


موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ،
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 16 بهمن 1392 ] [ 18:25 ] [ farhad ]

233 نکته اجرایی ساختمان

1-      برای اندازه گیری عملیات خاكی در متره و برآورد از واحد متر مكعب استفاده می شود.

2- آجر خطائی ، آجری است كه در اندازهای 5×25×25 سانتیمتر در ساختمانهای قدیمی برای فرش كف حیاط و غیره بكار می رفت .

3- چنانچه لازم باشد در امتداد دیواری با ارتفاع زیاد كه در حال ساختن آن هستیم بعدا دیوار دیگری ساخته شود باید لاریز انجام دهیم .


موضوعات مرتبط: مطالب عمران، ،
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 16 بهمن 1392 ] [ 17:54 ] [ farhad ]

بنام خدا

قرارداد

(مشاركت در ساخت بنا)

**********

 

ماده1- نظر به اينكه، آقاي .................. فرزند .................. به شناسنامه شماره .............. صادره از .................. ساكن ..................(كه از اين پس طرف اول قرارداد ناميده خواهد شد). مالك پلاك فرعي .................. از اصلي .................. اراضي .................. بخش ..................واقع در .................. است و قصد احداث بنا در پلاك مذكور را دارد و نظر به اينكه آقاي .................. فرزند .................. به شناسنامه شماره .................. صادره از .................. ساكن ..................(كه از اين پس طرف دوم قرارداد ناميده خواهد شد) امكاناتي مالي لازم را جهت احداث بنا در ملك موصوفه دارد، به منظور احداث بنا در پلاك مذكور و شركت در عرصه و اعيان پلاك مزبور اين قرارداد بين طرفين منعقد شد.


موضوعات مرتبط: مطالب عمران، ،
ادامه مطلب
[ دو شنبه 14 بهمن 1392 ] [ 17:23 ] [ farhad ]

به نام خدا

شماره: .......................                                 نمونه                                  تاريخ: .......................

قرارداد كار موقت

******

بر اساس مفاد ماده دوم قانون كار جمهوري اسلامي ايران، اين قرارداد كار بين شركت ........................ (سهامي خاص) كه در اين قرارداد به اختصار «كارفرما» ناميده مي شود و آقاي/خانم .............................. فرزند .............................. داراي شماره شناسنامه .............................. صادره از .................................... ساكن ..............................................................................................................................................................

كه از اين پس «كارگر» ناميده مي شود منعقد مي گردد.


موضوعات مرتبط: مطالب عمران، ،
ادامه مطلب
[ دو شنبه 14 بهمن 1392 ] [ 17:17 ] [ farhad ]

بسمه تعالی

قرارداد اجرای ساختمان ( پیمان مدیریت )

قرارداد حاضر به همراه شرایط عمومی ، شرایط خصوصی و دیگر اسناد و مدارک منضم به آن که مجموعا قرارداد واحد محسوب و غیر قابل تفکیک است در تاریخ ...................................بین ..............................................................که در این قرارداد صاحب کار نامیده می شود از یک طرف و .......................................................................................................که در این قرارداد به طور اختصار مدیر نامیده میشود از طرف دیگر ، به شرح زیر منعقد گردید :

 


موضوعات مرتبط: مطالب عمران، ،
ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 بهمن 1392 ] [ 14:7 ] [ farhad ]

 مدیریت و کنترل پروژه


موضوعات مرتبط: مطالب عمران، ،
ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 بهمن 1392 ] [ 13:44 ] [ farhad ]

چند نکته در مورد اجرای ساختمان سازی


موضوعات مرتبط: مطالب عمران، ،
ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 بهمن 1392 ] [ 12:9 ] [ farhad ]

انواع ملات

ملات ها از جمله مصالح ساختمانی می باشند كه موجب چسپانیدن قطعات مصالح به یكدیگر می گردند و یا به عبارت دیگر دو قطعه از مصالح ساختمانی را به خود می چسبانند.

البته باید توجه كرد كه بجز ملاتها چسبهای دیگری نیز در ساختمان بكار می رود مانند چسب سنگ و یا چسبهای رزینی كه به آنها ملات گفته نمی شود.


موضوعات مرتبط: مطالب عمران، ،
ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 بهمن 1392 ] [ 11:50 ] [ farhad ]

 

 

91 نکته مهم در شیت بندی معماری

در شیت بندی نکات متعددی مؤثر خواهند بود . لیکن اولین تأثیر مربوط به ذوق و سلیقه خود شخص بوده و سپس مواردی که در دروس مبانی و مقدمات طراحی آموخته ، خواهد توانست به او در بیان درست طرح و ایده و کانسپت طراحی شده کمک کند.


در شیت بندی نکات متعددی مؤثر خواهند بود . لیکن اولین تأثیر مربوط به ذوق و سلیقه خود شخص بوده و سپس مواردی که در دروس مبانی و مقدمات طراحی آموخته ، خواهد توانست به او در بیان درست طرح و ایده و کانسپت طراحی شده کمک کند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد :


ادامه مطلب
[ شنبه 12 بهمن 1392 ] [ 21:24 ] [ farhad ]

بیست تمرین برای تقویت دست در طراحی


ادامه مطلب
[ شنبه 12 بهمن 1392 ] [ 21:14 ] [ farhad ]

 

تیرچه های پیش ساخته خرپایی

مقدمه:

فن تیرچه و بلوک ، تلفیق دو روش پیش ساختگی و بتن ریزی در محل است که در آن ، قالب تحتانی به کلی حذف می شود. در این روش ، فولادهای کششی و برشی ( عرضی ) و پوشش بتنی فولادهای اصلی ، بصورت تیرچه های پیش ساخته در کارخانه تولید می شوند. در کارگاه ، پس از قرار دادن تیرچه ها به فاصله های معین و شمع بندی زیر تیرچه ها ، بلوکها را بین دو تیرچه مجاور قرار داده و سپس آرماتورهای حرارتی را نصب و بتن ریزی می نمایند ؛ به طوری که حداقل ضخامت بتن در روی بلوک ، پنج سانتیمتر باشد. پیش از حصول مقاومت بتن پوششی، وزن بلوک ها و بتن توسط تکیه گاههای موقت تحمل می شود و پس از حصول مقاومت بتن پوششی ، تیرهای T شکل چسبیده و مجاور هم لنگر خمشی حاصل از بارهای قائم سقف را تحمل ، و به تیرهای اصلی منتقل می کنند.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 10 بهمن 1392 ] [ 19:49 ] [ farhad ]

برسی ساختاری سیستم سقف های دال عرش مرکب

composite deck slab (CDS)

در حال حاضر صنعت ساخت ساز کشور با وجود تحول سخت افزاری مانند بلند مرتبه سازی واستفاده از طرح های نوین معماری، متاسفانه فاقد رویکرد صنعتی در فرایند ساخت می باشد. زیرا بسیاری از معضلات دامن گیر پروژهای عمرانی ناشی از تاثیرات نامطلوب سنتی سازی همچون مصرف بی رویه وهدر رفت بالای مصالح، اتلاف منابع وافزایش زمان ساخت می باشد. از همین رو جهت ارتقای کمی وکیفی ساخت وساز بایستی با بهره گیری از فن اوری های روز، سریع سازی، ایمن سازی، سبک سازی، و ارزان سازی را در شیوه ساخت صنعتی به کار گرفت . از جمله عملیات موثر وتعیین کننده در روند ساخت پروژه، اجرای سقف های سازه ای ان است . به طوری که در فرایند برنامه ریزی و زمان بندی پروژه،اجرای سقف ها نقطه عطف ومسیر بحرانی پروژه می باشد. لذا انتخاب سیستم سقف های سازه ای مطلوب از حیث سرعت اجرا وهزینه تمام شده مدنظر می باشد.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 10 بهمن 1392 ] [ 18:58 ] [ farhad ]

 

 

نکته در خصوص سقف های کرمیت :

1) انتقال صدا و لرزش سقف های کرومیت در مقایسه با سایر سقف ها
بطور کلی سقفهای تیرچه بلوک اعم از تیرچه کرومیت یا بتنی اگر درست طراحی، محاسبه و اجرا شوند نسبت به سقفهای بتن درجا و کامپوزیت بدلیل ضخامت بیشتر سقف و استفاده از بلوکه لرزش کمتری دارند. اما این مسأله کلی است و بنا بر شرایط مختلف تفاوت می‌کند. مثلا لرزش سقفهای کامپوزیت در صورتیکه به هنگام بتن ریزی زیر کلیه تیر آهنهای فرعی و اصلی شمع بندی شوند به مراتب کمتر خواهد شد. لرزش سقفهای تیرچه و بلوک سنتی (تیرچه زیگزاگ بتنی) نیز به دلیل شمع بندی به هنگام اجرا نسبت به سایر سقفها کمتر است. سقفی با تیرچه کرومیت و بلوکه سفال را درنظر بگیرید، چنانچه بلوکه آنرا به پلی استایرن تغییر دهید انتقال صوت تا حد زیادی کم می‌شود ولی لرزش سقف تا حدی افزایش می‌یابد. بد نیست بدانید روابط پیشنهادی در بند 10-1-9-3 مبحث دهم از مقررات ملی ساختمان جهت کنترل فرکانس تیرها به هیچ وجه در مورد تیرچه‌های کرومیت صدق نمی‌کند و در عمل نیز تجربه آنرا ثابت کرده است زیرا لرزش سقفها به عوامل متعدد و پیچیده‌ای بستگی دارد. اما اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کلی نماییم باید گفت چنانچه تیرچه‌ها به درستی طراحی و تولید شوند و در اجرا نیز دقتهای لازم به عمل آید لرزش سقفهای کرومیت تا دهانه حدود 8 متر کاملا در حد قابل قبول می‌باشد و جای نگرانی در این مورد نیست. در اینجا ذکر این نکته نیز لازمست که در بعضی از ساختمانها قسمت قابل توجهی از لرزش به دلیل ضعف و لرزش اسکلت می‌باشد و ربطی به سقف ها ندارد.
انتقال صدا نیز در عموم سقفهای تیرچه و بلوک در حد معقول است و به عوامل دیگری غیر از نوع سقف مانند جنس و ضخامت کف سازی و زیر سازی سقفها، وجود یا عدم وجود سقف کاذب و ... نیز بستگی دارد.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 10 بهمن 1392 ] [ 18:19 ] [ farhad ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید farhadaghababaee@yahoo.com
بهمن 1392 دی 1392
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 10
بازدید کل : 27387
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

اوقات شرعی